oliviaelli

Min helg i fjällen

Hallå alla fina! Valde att lägga bloggen åt sidan de här dagarna, skönt men nu är jag här igen! Kom fram vid 12 i torsdagskväll och har haft det jättebra hittills. Igår var det riktigt kallt, -20 på morgonen så vi fick åka till värmestugan ett antal gånger under dagen.

Kom in från backen för en liten stund sen och nu har vi precis bastat, myspys. Hoppas ni har det fint, puss!

fem +

- Om jag sover för lite en natt så vänds hela min dag upp och ner..
Sover som en bebis haha! Behöver mina timmar för att fungera och för att inte förvandlas till monster-Olivia.

- Jag har ett stort födelsemärke på armbågen.
Det har spekulerats här hemma om jag föddes med det eller om det kom efter ett par månader men en sak är säkert:
Jag har haft det så länge jag minns!

- Jag äger ett diplom som är inramat och placerat på en hylla!
Fick det när jag kom på första plats i UF Kronobergs Innovation Camp. Redan då fick jag upp ögonen för UF och företagande.

- Jag har hatkärlek till överraskningar.
Älskar att bli överraskad men om någon säger att de har en överraskning blir jag galen haha! Vill veta med en gång typ.

- Jag har övningskört 3 gånger och jag fyller 18 om 41 dagar.
Inget körtkort för mig än, har inte kommit igång riktigt så det blir senare Tror jag ska ta en intensivkurs i sommar!

Mot kläppen!

Hallå hallå. Idag är det torsdag och ingen skola för mig. Sitter hos Claes och vi ska snart ta tåget hem till mig för att vi åker till FJÄLLEN i eftermiddag med min familj! Väldigt spontant, bestämdes förra helgen så nu ska vi åka upp ett par dagar. Ska bli skönt att komma iväg lite grann, kände att vi behövde det. Hoppas ni får en fin dag!

Bruduppsättning +

Hej hopp! Har haft en bra dag i skolan, slutade redan 13.20 så det var rätt lugnt idag. Vi har fått nytt schema nu och vi började dagen med uppsättningar! Vi har inte hållt på med det sedan i ettan så det var riktigt roligt att få göra det igen. Temat idag var bruduppsättningar och det kommer hålla på ett tag framöver, så himla roligt! Avslutade dagen med idrott då jag körde lite armar i gymmet.

Nu har jag precis förberett det sista inför imorgon och ska krypa ner framför en film med Claes. Hoppas ni har haft en fin dag!

Två små prinsessor och dagen uppsättning.

Måndagen är över

Godkväll! Då var måndagen över denna veckan och idag har inte hänt jättemycket. Vi hade engelska och lite teori i frisör innan vi slutade vid två! Därefter slukade jag en questie (standard), tog tåget hem och sedan åt vi middag. Nu har jag finslipat på mitt tal om psykisk ohälsa som jag ska hålla i på onsdag framför klassen och ska skriva stödord, det kommer nog bli finemang! Pusselipuss.

Två från helgen: Frukost med min bae & en liten selfie.

PS. Glöm inte frågestunden! Klicka här för att komma direkt till inlägget. DS.

Kungsmadskolans kundpass +

Nu på fredag påbörjar Kungsmad sina kundpass åter igen och i nu är det vår tur!
Ska bli riktigt roligt, spännande och lärorikt så se till att boka tid för en billig peng.
Visar prislista för både frisör och skönhet&hälsa och kom ihåg att vi endast tar emot kunder på fredagar.

Telefon: 0470-41838

Puss puss!

Världens godaste omelett - RECEPT

Gjorde omelett till mig och min lovie idag, så himla gott! Receptet är superenkelt och det tar knappt någon tid alls.

Recept för 2 personer

- 4 ägg

- 4 msk mjölk

- Skinka i valfri mängd

Gör såhär: 

Blanda ihop alla ingridienser i en bunke med en gaffel så att det blir en jämn smet.
Stek på svag värme tills du fått en fast yta! Vik sedan omeletten dubbel och dela för två. Servera med något gott, keso och tomat är ett tips. VOILA!


Morgoncardio

Hej alla fina! Verkade vara något krabb med for.me igår men nu verkar det funka iallafall.. Vaknade igår med tanken av att köra rygg men insåg snabbt att jag inte hade den tiden. Istället tog jag ut vovven på en löprunda, 4 km blev det! Därefter körde jag lite mage, har hittat en skitjobbig övning som jag kan dela med mig av senare.

Vid 12 var det lunch hos mormor i form av potatisgratäng och kyckling. <3 Vi satt där och tjötade en stund innan jag satte mig på tåget till Gemla! På kvällen var det 20-årsfest som gällde vilket var väldigt trevligt och nu så sitter jag här med en sovande Claes bredvid mig. Idag blir det släktkalas och plugg, pusselipuss!

Legday + dagens föning!

Tjo hej! Var i skolan i 50 minuter idag, väldigt ovärt men gött ändå att sluta så pass tidigt! Jag tog tåget hem och drog till gymmet för legday och idag fick jag inte ont i ryggen av knäböj. Det märks att jag börjar bli starkare i ryggen nu vilket känns väldigt bra! Därefter åkte jag hem, åt lite och pussade Claes hejdå.

Nu har jag precis pluggat lite och ikväll väntar hemmagjord pizza och mys med familjen! Hoppas ni har haft en bra dag.

Dagens uppgift i skolan: volym och lite lockar! // Gymselfie, haha standard.

Goodiebag +

Godmorgon! Äntligen fredag, det var på tiden. Har ingen direkt tid jag börjar skolan idag men ska åka in vid 10, så himla skönt att sova ut. Har varit så himla trött men nu är jag återigen fylld med energi! Var på Salong Globe igår, där jag ska ha min praktik, och firade deras 1-årsdag! Var väldigt trevligt men tipsrunda, provsmak, växtfärg etc. Vi fick varsin goodiebag när vi gick hem med, vem gillar inte det liksom?! :) Nehe, nu måste jag kila så jag hinner med tåget, ha en fin dag! Puss puss.

I goodiebagen befann sig bl.a. bönchips, en produkt från Maria Åkerberg, en bar och lite rabatter. 

Trötter..

Hej på er! Har haft en tuff dag, har varit riktigt trött. Skriver imon istället, puss!!

6 tips som gör träning till en rutin


1. Gör träningen till något kul

För att göra träningen till en rutin måste man tycka det är roligt på ett eller annat sätt.
Det säger sig själv att det inte fungerar i längden att träna något som man inte tycker är kul. Hitta en träningsform som du trivs med.
Fundera inte så mycket på hur många kalorier du förbränner på en träningsform du ändå inte tycker om.
I längden kommer du vinna på något du tycker om att träna.

2. Skaffa en träningspartner
Studier har visat att man känner högre motivation genom gruppträning.
Känner du inte för att träna i grupp kan du ta med din kompis till gymmet eller ut i joggingslingan.
Genom ha en träningspartner kan träningen bli mer social och man kan samtidigt peppa varandra till att prestera bättre.
Man är inte alltid pigg på att träna och då är det alltid bra att ha en partner som drar med en till träningen. När man väl kommit satt igång brukar segheten lätta.

3. Notera dina framsteg
Vad är inte mer motiverande än framstegen som kommer sakta men säkert.
För att hålla koll på dina framsteg kan det vara bra att föra en dagbok över träningen.
Hur snabbt springer du nu? Hur mycket klarar du lyfta nu? Gå sedan tillbaka i din bok och se över din utveckling.
Det kommer säkerligen vara motiverande.

4. Planera din träning
Vissa dagar är man mer upptagen än andra. Välj ut ett par dagar då du vet att du har tid att träna så inget annat kommer emellan.
Spontan träning brukar oftast leda till att man skjuter fram det tills det inte blir något alls.

5. Prioritera din träning
Prioritera din träning framför saker som du själv vet med dig är mindre viktiga, förstås inom rimliga ramar.
Strunta i dåliga ursäkter och fullfölj det du har planerat.

6. Tänk långsiktigt
Att tänka badsäsong varje vår eller solsemester varje höst gör att man ofta blir besviken.
Träning handlar inte bara om det yttre utan även om det inre. Att må bra och hålla sig frisk är viktigt, ta hand om dig själv.



Repost here.

Gårdagens klippning +

Godmorgon alla fina! Har sovmorgon till halv elva idag och slutar  strax efter ett, hur gött? Gick upp för ett tag sedan och gjorde frukost till mig och Claes och det blev bl.a. omelett som omväxling! Nu har han precis åkt och jag ska stiga på tåget om en halvtimme ungefär. Hoppas ni får en bra dag idag, puss på er!

Lite uppladdning efter skolan inför gympass! // Resultatet från klippningen jag gjorde på Emma igår.