oliviaelli

Kategori: tips

kvällsmat




Avslutade veckan framför brasan med kanelgröt, mjölk och hemmagjort äpplemos, mums! Nu blir det sängen och ladda upp för ny och fartfyllt vecka. Sov sött!

hemmagjord glass med frystabär, havregryn och kokos

Åt nyss världens godaste mellis, är nog i himlen hihi. Det krävdes inte mycket eftersom att den var så pass matig av sig. Nu är jag mätt i magen kan man säga!
 
Det var ett försök på hallonbollar men tyvärr blev dom lite misslyckade hehe.. Tror yoghurten gjorde skillnad eftersom det stod kesella i receptet.. Det blev supergott ändå, se recept nedan.
 
 
♥ 1 dl havregryn
♥ 1,5 dl frysta bär
♥ 3 msk naturell yoghurt
♥ valfri mängd kokos att toppa med
 
- Mixa ihop bären och havregrynen.
- Tillsätt yoghurten och mixa tills det blir en "röra".
- Häll upp och toppa med/blanda i kokos.

Inspiration här ifrån.

Fruktbars med fiberhavregryn

 Har fixat något riktigt gott idag med massa fibrer: fruktbars med fiberhavregryn.
Perfekt som mellanmål och något man kan ta i farten när man har bråttom.
Det tog knappt en halvtimme att göra och nu doftar huset helt underbart, hihi love.
 
 
 
Fruktbars med fiberhavregryn

♥ 3 dl fiberhavregryn

♥ 1 dl kokos
♥ 1 dl pumpafrön (jag använde solrosfrön)
♥ 1/2 dl torkade äppelringar i mindre bitar
♥ 1/2 dl gula russin (jag använde vanliga russin)
♥ 3 msk flytande honung
♥ 1 ägg
♥ 1/2 mosad banan

- Ställ in ugnen på 175 grader.
- Blanda ihop alla ingredienser till en "deg".
- Lägg ut bakplåtspapper på en plåt och bred ut blandningen (ska vara cirka 1 cm tjock.)
- Platta till och tryck ihop lite grann så att inte smeten smular sönder.
- Ställ in i ugnen i ca. 20 minuter (håll koll så att du inte bränner det!)
- Låt svalna och skär till barer i valfri storlek.

Hårets formbarhet

Har du svårt att styla ditt hår? När du använder locktång, blir det inga lockar då?

Det kan bero på att ditt hårs plasticitet. Plasticitet är hårets formbarhet och den kan påverkas på olika sätt. Har du färgat, permantentat eller blekt ditt hår mycket kan håret förlora sin naturliga formbarhet. Jag har kompisar där håret inte går att forma utan att ha färgat det osv. och då beror på det på att man är född med lite plasticitet.

Men hur kan man lösa detta då? Jo, man får köpa in lite stylingprodukter som hjälper håret att öka sin formbarhet. Lanza, BedHead och OSiS+ är exempel på bra märken som gör bra produkter. Säger återigen att produkter som du kan köpa på ICA inte fungerar så bra. Men man får ju vad man betalar för!

Själv älskar jag att forma håret i vågor och lockar och som tur är har inte jag det problemet att håret inte vill forma sig. Hoppas att detta hjälpte och att ni inte gett upp hoppet på ert hår!

 
 

tips för slitet, tovigt och frissigt hår

Jag har haft problem med mitt hår efter all blekning. Det har varit svårt att reda ut efter duschen och mitt hår har slitits superfort.. Nu har jag hittat lite tips som faktiskt funkar!
 
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

♥ Borsta ut håret innan duschen 
- Det blir lättare att borsta håret efteråt. Tänk på att börja i topparna och fortsätt uppåt.
 
♥ Schamponera hårbottnen noga - Det är självklart för ett fräscht hår!
 
Efter du sköljt ur håret så handdukstorka lite innan du lägger i balsamet Detta tipset har hjälpt mig supermycket och jag märker skillnad. Mitt hår har nämligen en förmåga att trassla ihop sig riktigt ordentligt efteråt.
 
♥ Lägg endast balsam i topparna - Nu menar jag INTE bara i nackens toppar utan uppe på huvudet också i t. ex. det uppklippta. Var försiktiga så inte balsamet hamnar i hårbottnen för då blir håret lättare fett.
 
♥ Krama ur håret med handduken efteråt och låt självtorka lite grann innan du använder borsten - Om det hinner torka lite så får håret tillbaka sin elasticitet och slits inte lika fort.
 
♥ Använd gärna hårinpackning minst en gång i veckan - Här gäller också att vara försiktig så inte inpackningen hamnar i hårbottnen! Köp gärna en bra inpackning (t. ex. Lanza) för att dom du köper i affären, på Åhléns/H&M osv (Loréal Paris, GLISS..) bara lägger sig på ytan och försvinner nästa gång du tvättar håret!


höstpepp

Jag tror inte att jag är den enda som blir deppig på hösten. De blir mörkare och mörkare för varje dag och man känner bara att man blir tröttare och tröttare för varje dag som går.. Men det kan bli ändrig på det! Här är lite tips:

♥ Skapa rutiner! Ha myskväll med bästa vännerna + fika och ljus på torsdagar, skapa en ny träningsform, läs 20 minuter om dagen eller ha spa en gång i vecka. Ta fram fantasin och se vad som passar dig!

♥ Ta vara på soltimmarna. Var ute när det är ljust, det räcker med en liten stund. Det är bevisat att mörkret gör oss deppiga, så ge er ut!

♥ Planera roliga saker som du kan längta till. Skriv en lista på vad du vill hitta på, det kan vara både ensam eller tillsammans med någon. Kanske en shoppingtur till en annan stad? 

♥ Sov och ät ordentligt. Jag själv blir väldigt seg om jag inte sover ett visst antal timmar per natt så se till att sova 8-10 timmar. Ät bra, för vem blir inte trög i huvudet när man inte ätit på länge? Mat ger energi och att man orkar mer!

♥ Ha en positiv inställning! Inget blir bättre av att du ligger hemma och deppar. Försök hitta på saker, ta ut det positiva i hösten och se framåt! Gör det bästa av det som är kvar av året och ladda inför ett nytt.

Skrivet av mig men inspiration från Egoboost.

Bloggtips

  Jag tycker ni borde kolla in denna tjejens blogg! Hon heter Linn och är en bra kompis till mig. Hon skriver om allt möjligt som mode, musik, hennes vardag osv. Jättehärlig tjej verkligen.
 
linnalrutz.blogg.se
linnalrutz.blogg.se
linnalrutz.blogg.se